"SESIAPA YANG TIDAK BELAJAR DARIPADA SEJARAH, AKAN TERHUKUM MENGULANGI KESILAPAN SILAM"

Isnin, 22 April 2019

BALAIRONG SERI ISTANA ABU BAKAR,1977

Sebagai sebuah persemayaman rasmi dan tempat berlangsungnya istiadat diraja, Istana Abu Bakar dilengkapi dengan pelbagai kemudahan tatkala siap dibina pada tahun1965, termasuklah sebuah Balairong Seri dan sebuah ruang santapan utama dinamakan Dewan Mulia.

Foto Balairong Seri ini dirakamkan di dalam tahun 1977, sempena Istiadat Permasyhuran Gelaran Tengku Mahkota Pahang, ke atas tubuh Tengku Mahkota Tengku Abdullah (kini Al-Sultan Abdullah).

Pemakaian gelaran tersebut disempurnakan oleh Paduka Ayahanda Baginda, Sultan Haji Ahmad Shah Al-Musta’in Billah, di atas singgahsana yang terletak di bahagian tengah hadapan Balairong Seri ini, sambil disaksikan oleh bondanya, Tengku Ampuan Hajah Afzan. Pada hari Ahad, 23 Oktober 1977. 2 tahun sebelumnya, iaitu pada hari Khamis, 8 Mei 1975, di Balairong Seri ini jugalah Sultan Haji Ahmad Shah ditabalkan sebagai Sultan Pahang ke-5, menurut Peraturan Adat Istiadat Diraja Pahang.

Bahagian tengah Balairong Seri ini akan dikosongkan dalam Istiadat Kemangkatan, untuk menempatkan keranda diraja dan jenazah, bagi membolehkan orang kenamaan dan rakyat jelata memberikan penghormatan terakhir, seperti yang dilakukan semasa kemangkatan Almarhum Sultan Sir Abu Bakar Ri’ayatuddin Al-Mu’adzam Shah (7 Mei 1974), Almarhumah Tengku Ampuan Besar Pahang, Raja Hajah Fatimah (23 Jun 1988) dan Almarhumah Tengku Ampuan Hajah Afzan (29 Jun 1988).