"SESIAPA YANG TIDAK BELAJAR DARIPADA SEJARAH, AKAN TERHUKUM MENGULANGI KESILAPAN SILAM"

Selasa, 23 Ogos 2011

PERISITIWA PERTABALAN KDYMM SULTAN HAJI AHMAD SHAH SEBAGAI SULTAN PAHANG



Dengan kehendak dan ketentuan Allah s.w.t., KDYMM Sultan Sir Abu Bakar  Ri’ayatuddin Al-Mu’adzam Shah telah pun mangkat pada tanggal 5 Mei 1974, setelah memerintah negeri Pahang selama 52 tahun. Kemangkatan Raja Pemerintah yang namanya sentiasa meniti di bibir rakyat negeri Pahang ini telah ditangisi oleh seluruh rakyat jelata.

Yang patah akan tumbuh, yang hilang akan berganti. Demikian pepatah lama dan begitu jugalah takdir yang menetukan.  Pada 7 Mei 1974, KDYTM Tengku Mahkota Pahang, Tengku Haji Ahmad Shah telah dimasyhurkan sebagai raja pemerintah menggantikan Almarhum Paduka Ayahanda. Setelah genap setahun di atas tahta kerajaan negeri Pahang, pada 8 Mei 1975, Baginda telah ditabalkan dan dimahkotakan dengan gelaran KDYMM Sultan Haji Ahmad Shah Al-Muasta’in Billah, Sultan dan Yang Dipertuan Negeri Pahang, di dalam suatu upacara yang penuh adat istiadat diraja, dengan penuh kebesaran dan gilang gemilang, di Balairong Seri Istana Abu Bakar, Pekan.


Sejak itu, negeri Pahang di bawah pemerintahan KDYMM Tuanku dan menjadi bertambah maju dan sentiasa aman damai dan sejahtera.