"SESIAPA YANG TIDAK BELAJAR DARIPADA SEJARAH, AKAN TERHUKUM MENGULANGI KESILAPAN SILAM"

Sabtu, 10 November 2018

ISTANA LEBAN TUNGGAL SEMAKIN USANG

Istana Leban Tunggal adalah istana milik Almarhum Tengku Besar Sulaiman ibni Almarhum Sultan Ahmad Al-Mu’azzam Shah, Tengku Besar Pahang II. Istana ini terletak di Jalan Tengku Besar Sulaiman, Kampung Parit Tengah, Pekan.


Istana ini mula dibina pada bulan Mei 1935 dan siap sepenuhnya di dalam tahun 1937 / 1938. Kos untuk membina istana ini pada waktu itu adalah berjumlah kira-kira $16,000.00. Istana Leban Tunggal bukan sahaja indah pada namanya, malah unik pada rekabentuknya. Bangunan ini dibina daripada kayu-kayan, batu-bata dan konkrit. Bercirikan unsur-unsur kemelayuan dan sedikit pengaruh istana pada zaman dahulu.


Almarhum Tengku Besar Sulaiman mendiami istana ini sehingga ke akhir hayat Almarhum. Selepas kemangkatan Almarhum Tengku Besar Sulaiman di dalam tahun 1962, istana ini didiami oleh waris-waris Almarhum. Istana ini kemudiannya dijadikan sebagai Perpustakaan Daerah Pekan, sekitar awal 1990-an sehingga bulan Mac 2011. Istana Leban Tunggal kemudiannya diserahkan di bawah Jabatan Warisan Negara.


Malangnya kini, Istana Leban Tunggal terbiar dan semakin usang tanpa sebarang penjagaan dan pemuliharaan. Adalah menjadi suatu kerugian yang amat besar kepada penduduk daerah Pekan, khususnya; sebuah istana yang begitu cantik dan unik rekabentuknya, yang pernah menyimpan 1001 sejarah dan begitu gah di zaman kegemilangannya serta menjadi bangunan warisan di dalam daerah Pekan terbiar begitu sahaja dan tidak mendapat penjagaan yang sewajarnya dari pihak yang berkenaan.