"SESIAPA YANG TIDAK BELAJAR DARIPADA SEJARAH, AKAN TERHUKUM MENGULANGI KESILAPAN SILAM"

Sabtu, 17 Februari 2018

PERTALIAN KELUARGA SULTAN MAHMUD DENGAN SULTAN IBRAHIM JOHOR

Sultan Pahang ke-2, Sultan Mahmud ibni Sultan Ahmad Al-Mu’azzam Shah ialah kekanda ipar kepada Sultan Sir Ibrahim Al-Masyhur ibni Sultan Abu Bakar Al-Khalil Ibrahim Shah, Sultan Johor.
Pertalian keluarga ini terjalin berikutan perkahwinan Sultan Mahmud dengan puteri sulung Sultan Abu Bakar iaitu Tunku Mariam, kekanda kepada Sultan Ibrahim. Perkahwinan tersebut berlangsung di Istana Johor pada 14 September 1897. Ketika itu Sultan Mahmud bergelar Tengku Besar Pahang. Sewaktu berkahwin, Tengku Besar Mahmud berusia 27 tahun dan Tunku Mariam berusia 26 tahun.
Walaubagaimanapun, perkahwinan yang bahagia itu tidak dikurniakan zuriat, sehinggalah Sultan Mahmud mangkat di Rumah Rehat Kuala Pahang pada 19 Jun 1917 dan disemadikan di Makam Diraja Kampung Marhum, Kuala Pahang. Sultan Ibrahim tiba dari Johor Bahru di saat akhir dan sempat menatap wajah kekanda ipar baginda itu sebelum jenazah Sultan Mahmud disemadikan.

Menurut cerita, Sultan Mahmud dan Sultan Ibrahim mempunyai hubungan yang rapat dan saling kunjung-mengunjungi di antara mereka.