"SESIAPA YANG TIDAK BELAJAR DARIPADA SEJARAH, AKAN TERHUKUM MENGULANGI KESILAPAN SILAM"

Sabtu, 18 November 2023

TAKHTA RENCANA

Takhta Rencana merupakan kenderaan yang digunakan di dalam adat istiadat yang melibatkan Duli Yang Maha Mulia Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan. Kenderaan ini digunakan di dalam Istiadat Pertabalan DYMM Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan. Takhta Rencana juga digunakan ketika Istiadat Bersiram sewaktu Istiadat Ulangan Penghulu Luak Tanah Mengandung Mengadap Menjunjung Duli. Selain itu, Takhta Rencana juga digunakan ketika Istiadat Kemangkatan Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan.

Di dalam Istiadat Bersiram, DYMM Yang Dipertuan Besar dan DYMM Tuanku Ampuan Besar Negeri Sembilan akan bersemayam di atas Takhta Rencana dan akan diarak dari Istana Besar Seri Menanti sehingga ke Panca Persada, yang terletak 400 meter dari Istana Besar Seri Menanti. Takhta Rencana ini akan dihela oleh Pegawai 99 Istana. Perarakan Tahta Rencana akan diiringi oleh YAM Tunku Besar Seri Menanti  dan Putera Yang Empat, YAM Anak Raja Bergelar, Kerabat Diraja, Dato’ Penghulu Luak, Dato’ Adat Istana, Dato’ Lembaga Luak, dan Pegawai 99 Istana yang membawa Alat Kebesaran Diraja dan Cepu Bedak Limau, dengan diiringi dengan pukulan rebana dan lapan das tembakan meriam.

Takhta Rencana ini terdiri daripada 60% kayu dan 40% besi, dan terhasil sepenuhnya dengan buatan tangan daripada tukang yang mahir. Asas binaannya diperbuat daripada kayu dengan sokongan 4 buah tayar dan gandar bagi menampung keseluruhan berat Takhta Rencana tersebut.

Ia mula digunakan sewaktu Pertabalan Duli Yang Maha Mulia Tuanku Abdul Rahman ibni Almarhum Tuanku Muhammad Shah, di dalam tahun 1933. Takhta Rencana telah mendapat pengiktirafan sebagai Warisan oleh Jabatan Warisan Negara pada tahun 2015, di bawah Objek Ketara.