"SESIAPA YANG TIDAK BELAJAR DARIPADA SEJARAH, AKAN TERHUKUM MENGULANGI KESILAPAN SILAM"

Ahad, 29 Oktober 2023

MAJLIS DAERAH PEKAN DIMASYHURKAN SEBAGAI MAJLIS PERBANDARAN PEKAN

Majlis Daerah Pekan (MDP) kini telah pun dinaiktaraf dan dimasyhurkan sebagai Majlis Perbandaran Pekan Bandar Diraja (MPP). Majlis Pemasyhuran Majlis Perbandaran Pekan telah berlangsung pada 21 Oktober 2023, di Perkarangan Pejabat Majlis Perbandaran Pekan.

 

Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah telah berkenan berangkat menyempurnakan Majlis Pemasyhuran Majlis Perbandaran Pekan Bandar Diraja, serta Perasmian Bangunan Majlis Perbandaran Pekan. Turut berangkat ialah Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong, Tunku Hajjah Azizah Aminah Maimunah Iskandariah dan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Pemangku Raja Pahang, Tengku Mahkota Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah, serta Yang Amat Mulia Paduka-Paduka Anakanda.
 

Keberangkatan tiba Seri Paduka Baginda berdua disambut oleh Yang Amat Berhormat Menteri Besar Pahang, Dato' Sri Wan Rosdy Wan Ismail; Menteri Pembangunan Kerajaan Tempatan, Yang Berhormat Nga Kor Ming; dan barisan pentadbiran Kerajaan negeri Pahang.
 

Sejarah Pekan dikatakan telah wujud sejak abad ke-17. Sebelum ia menjadi sebuah daerah pada tahun 1889. Pekan kemudiannya menjadi ibu negeri Pahang, dari tahun 1889 hingga 1898. Ibu Negeri Pahang kemudiannya bertukar ke Kuala Lipis di dalam tahun 1898 dan Kuantan pada tahun 1957.
 

Sejarah Majlis Perbandaran Pekan Bandar Diraja dikatakan bermula pada tahun 1924, di mana Majlis Bandar Pekan telah ditubuhkan. Pada 1 November 1968, Lembaga Bandaran Pekan (Town Board) telah ditubuhkan,bagi menggantikan Majlis Bandar Pekan.
 

Selepas itu, pada 1 Julai 1988, Lembaga Bandaran Pekan telah dinaiktarafkan menjadi Majlis Daerah Pekan (MDP). Encik Hashim bin Abdul Wahab merupakan Yang Dipertua MDP yang pertama. Perisytiharan secara rasmi Majlis Daerah Pekan disempurnakan oleh Kebawah Duli Yang Teramat Mulia Tengku Mahkota Pahang, Tengku Abdullah ibni Sultan Haji Ahmad Shah Al-Musta’in Billah (ketika itu), pada 3 November 1990. Keluasan kawasan MDP adalah kawasan pentadbiran MDP, telah diperluaskan melalui warta no. PW 3542 dengan kawasan keseluruhannya ialah 2351.8KM persegi.
 

Kini setelah 35 tahun berlalu, pada 30 Julai 2023 yang juga merupakan tarikh hari keputeraan ke-64 Kebawah Duli Yang Maha Mulia Al-Sultan Abdullah, akhirnya Majlis Daerah Pekan telah diwartakan sebagai Majlis Perbandaran Pekan.