"SESIAPA YANG TIDAK BELAJAR DARIPADA SEJARAH, AKAN TERHUKUM MENGULANGI KESILAPAN SILAM"

Sabtu, 28 Oktober 2023

3 PADUKA ANAKANDA AL-SULTAN ABDULLAH DIPAKAIKAN PANGKAT TENTERA DARAT

Tiga orang putera kepada Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah dan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong, Tunku Hajjah Azizah Aminah Maimunah Iskandariah, telah dipakaikan pangkat Tentera Darat Diraja Malaysia, di dalam suatu majlis yang berlangsung di Istana Negara, pada petang 27 Oktober 2023.
 

KDYMM Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong dan KDYMM Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong telah berkenan untuk berangkat dan seterusnya berkenan menyempurnakan sendiri Majlis Pemakaian Pangkat kepada Paduka-Paduka Anakanda Baginda berdua.
 

Yang Amat Mulia Tengku Panglima Raja Tengku Amir Nassser Ibrahim Shah telah dipakaikan pangkat Brigedier Jeneral Komander Rejimen 505 Askar Wataniah.
 

Manakala, Yang Amat Mulia Tengku Arif Bendahara Tengku Muhammad Iskandar Ri'ayatuddin Shah dipakaikan pangkat Leftenan Muda dan ditempatkan sebagai Ketua Platun di Rejimen 505 Askar Wataniah.
 

Yang Amat Mulia Tengku Panglima Perang Tengku Ahmad Ismail Mu'adzam Shah pula dipakaikan pangkat Leftenan Muda, dan ditempatkan di Rejimen Pertama Kor Armor Diraja. YAM Tengku Panglima Perang sebelum ini telah ditauliahkan sebagai Pegawai Kadet Angkatan Tentera Malaysia, pada 7 Jun 2022. YAM Tengku kemudiannya menghadiri Commissioning Course di Royal Military Academy Sandhurst, United Kingdom, bermula 22 Ogos 2022 sehingga 18 Ogos 2023.
 

Turut berangkat ke Majlis Pemakaian Pangkat ini, Kebawah Duli Yang Maha Mulia Pemangku Raja Pahang, Tengku Mahkota Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah. Panglima Tentera Darat, Jeneral Datuk Muhammad Hafizuddeain bin Jantan juga turut hadir pada majlis tersebut.




(Kredit foto: Istana Negara)