"SESIAPA YANG TIDAK BELAJAR DARIPADA SEJARAH, AKAN TERHUKUM MENGULANGI KESILAPAN SILAM"

Isnin, 22 Ogos 2011

KDYTM TENGKU PUAN PAHANG



KDYTM Tunku Hajah Azizah Aminah Maimunah Iskandariah binti Almarhum Sultan Mahmood Iskandar Al-Haj diputerikan pada hari Jumaat, 5 Ogos 1960 di Istana Bukit Setulang, Johor Bahru. Baginda merupakan anakanda keempat kepada Almarhum Sultan Johor, Sultan Iskandar Al-Haj ibni Almarhum Sultan Ismail dengan YAM Enche’ Besar Hajah Kalsom Abdullah.

KDYTM Tunku Azizah memulakan pendidikan awal di Sekolah Taman Kanak-Kanak Tunku Ampuan Mariam, Johor Bahru. Baginda seterusnya bersekolah di Sekolah Perempuan Rendah Sultan Ibrahim, Johor Bahru dan meneruskan pendidikan di Sekolah Menengah Tun Fatimah, Johor Bahru.


KDYTM Tunku Azizah dijodohkan dengan KDYTM Tengku Abdullah Al-Haj ibni Sultan Haji Ahmad Shah, Tengku Mahkota Pahang pada tanggal 6 Mac 1986 di Istana Bukit Serene, Johor Bahru. Perkahwinannya dengan KDYTM Tengku Mahkota Pahang itu sebenarnya mengulangi sejarah tradisi kesultanan Johor–Pahang yang juga pernah menyaksikan pernikahan moyang beliau iaitu Almarhum Sultan Abu Bakar Johor dengan seorang puteri diraja Pahang dan juga pernikahan Almarhum Sultan Mahmud Pahang dengan Tengku Ampuan Mariam, puteri Sultan Abu Bakar Johor. KDYTM Tengku Abdullah dan KDYTM Tunku Azizah dikurniakan seramai 4 orang putera dan 2 orang puteri.