"SESIAPA YANG TIDAK BELAJAR DARIPADA SEJARAH, AKAN TERHUKUM MENGULANGI KESILAPAN SILAM"

Khamis, 8 Mei 2014

TUJUH PUTERA PUTERI SULTAN HAJI AHMAD SHAH AL-MUSTA'IN BILLAH


Perkahwinan Tengku Ahmad Shah dengan Tengku Afzan di Kuala Lipis pada 24 April 1954 telah dikurniakan 2 orang putera dan 5 orang puteri.

Mereka ialah Tengku Tan Sri Meriam (Tengku Puteri Lela Wangsa), Tengku Muhaini (Tengku Puteri Seri Teja), Tengku Aishah (Tengku Puteri Seri Kemala), Tengku Abdullah (Tengku Mahkota), Tengku Abdul Rahman (Tengku Muda), Tengku Nong Fatimah (Tengku Puteri Seri Lela Manja) dan Tengku Shahariah (Tengku Puteri Seri Bongsu). Ketujuh-tujuh putera puteri ini diputera dan diputerikan di Pekan, sewaktu Tengku Haji Ahmad Shah menjadi Tengku Mahkota Pahang dan bersemayam di Istana Mangga Tunggal, Pekan.


Apabila Tengku Haji Ahmad Shah dilantik menjadi Sultan Pahang dalam tahun 1974 berikutan kemangkatan Sultan Abu Bakar, Baginda telah berpindah dan membawa bersama keluarga bersemayam di Istana Abu Bakar, Pekan.

Putera puteri Sultan Haji Ahmad Shah dan Tengku Ampuan Hajah Afzan membesar dan mendapat pendidikan di sekolah rendah dan menengah di Pekan, sebelum melanjutkan pengajian di luar negara dan berjaya memperolehi kelulusan mengikut bidang masing-masing.