"SESIAPA YANG TIDAK BELAJAR DARIPADA SEJARAH, AKAN TERHUKUM MENGULANGI KESILAPAN SILAM"

Ahad, 13 Februari 2011

SULTAN ABDULLAH AL-MU'TASSIM BILLAH IBNI ALMARHUM SULTAN AHMAD AL-MU'ADZAM SHAH


Sultan Abdullah Al-Mu'tassim Billah Ibni Almarhum Sultan Ahmad Al-Mu'adzam Shah adalah Sultan Pahang Ke-3. Baginda telah diputerakan pada malam Khamis, 12 Oktober 1874 bersamaan 25 Syawal 1296, di istana ayahandanya di Pekan Lama. Bondanya Cik Saoma bt Daing Minai Wak Koro yg berasal dari Luit Maran berketurunan Bugis Baginda merupakan putera yang kelima Sultan Ahmad Muazzam Shah ibni Almarhum Bendahara Sri Maharaja Tun Ali.

Baginda telah dilantik menaiki takhta kerajaan Negeri Pahang setelah kemangkatan kekanda baginda iaitu Sultan Mahmud Shah. Baginda telah ditabalkan sebagai Sultan Abdullah Al-Mu'tasim Billah Ibni Al-Marhum Sultan Ahmad Al-Mu'adzam Shah pada bulan Mei 1919, di Balairung Seri Istana Seri Terentang, Pekan dengan penuh istiadat.

Baginda juga amat meminati seni dan budaya di mana semasa pemerintahan Baginda, kegiatan seni dan budaya seperti joget dan gamelan sangat giat diadakan. Kegiatan sukan dan permainan tradisional Melayu juga sering diadakan seperti lumba perahu, menuba, memburu dan silat.

Sultan Abdullah telah mangkat di Istana Kuning pada hari Rabu, 22 Jun 1932 jam 8.25 malam. Almarhum dimakamkan di Makam Diraja Kampung Marhum, Kuala Pahang. Sebelum Almarhum Baginda dimakamkan, Yang Dipertua Adat Istiadat Negeri Pahang telah mengisytiharkan perlantikan putera Baginda, Tengku Abu Bakar iaitu Tengku Mahkota Pahang dilantik sebagai Sultan. Sultan Abdullah Al-Mu'tassim Billah ibni Almarhum Sultan Ahmad Al-Mu'adzam Shah mangkat dengan meninggalkan tiga orang isteri iaitu Che Endut, Che Kalsum bt Abdullah dan Che Wan Chantik bt Wan Mohd Amin dengan sepuluh orang putera dan tujuh orang puteri.